Sreda, 9. september: Blagor in gorje
‘Gorje vam bogataši!’ je Jezusov prvi napad po blagrih v Lukovem evangeliju. ‘Gorje vam bogataši!’ Če bi danes nekdo takole pridigal, bi v časopisih naslednji dan pisalo: ‘Ta duhovnik je komunist!’ Vendar pa je uboštvo v središču evangelija. Pridiga o uboštvu je v središču Jezusovega pridiganja: ‘Blagor ubogim’ je prvi blagor. To je osebna izkaznica, s katero se predstavi Jezus, ko se vrne v svojo vas Nazaret, v shodnici: ‘Duh je nad menoj. Poslan sem bil oznanjati evangelij, dobro novico ubogim, veselo novico revežem.’ Pa vendar smo imeli skozi zgodovino to slabost, da smo skušali odstraniti to pridigo o uboštvu tako, da smo verjeli, da gre za socialno ali politično stvar.
Zakaj je tako trda prej omenjena pridiga. Razlog je v dejstvu, da je bogastvo malik in je sposobno zapeljati. Jezus sam pravi, da se ne more služiti dvema gospodoma, ali služiš Bogu ali pa služiš bogastvu. Bogastvo te zagrabi in te ne spusti. Tako greš proti prvi zapovedi ljubiti Boga z vsem srcem. Bogastvo pa gre tudi proti drugi zapovedi, saj uničuje skladen odnos med ljudmi, uničuje življenje, uničuje dušo. V priliki o bogatašu in Lazarju, bogataš misli na ‘lepo življenje’, na praznovanja, na razkošna oblačila, berač Lazar pa ob tem ni imel nič. Bogastvo odvzame slogo med brati, ljubezen do bližnjega in nas napravi sebične. Apostol Jakob odločno zahteva zaslužek delavcev, ki so želi na poljih bogatašev, a niso bili plačani. Morda bi kdo lahko zamenjal apostola Jakoba s sindikalistom. Pa vendar apostol govori pod navdihom Svetega Duha. Kot kaže je to razširjeno tudi danes.
Tudi danes, se zato, da se reši velik kapital, pusti ljudi brez dela. To je proti drugi zapovedi in zato, tisti, ki to počne: ‘Gorje vam!’ Gorje vam, ki izkoriščate ljudi, ki izkoriščate delo, ki plačujete na črno, ki ne plačujete prispevek za pokojnino, ki ne dajete dopustov. ‘Gorje vam!’ Dati ‘popust’, goljufati pri tem, kar je potrebno plačati, torej pri plači, je greh, je greh! Ta krivičnost je smrtni greh. Nisi v stanju Božje milosti. Tega ne pravim jaz, to pravi Jezus, to pravi apostol Jakob. Tako te torej bogastvo oddalji od druge zapovedi, od ljubezni do bližnjega.
Bogastvo ima torej takšno sposobnost, da nas zasužnji. Potrebno je bolj moliti in se bolj pokoriti, a ne za reveže temveč za bogate. Če ti nisi svoboden pred bogastvom, da bi bil svoboden pred bogastvom, se moraš distancirati od njega in moliti Gospoda. Če ti je Gospod dal bogastvo, ti ga je dal, da ga daš drugim, da delaš v njegovem imenu toliko dobrih stvari drugim. Toda bogastvo ima takšno sposobnost, da nas zapeljuje in če pademo v zapeljevanje, postanemo sužnji bogastva.
Ervin Mozetič