Cerkveni očetje učijo, da je Marija prejela različne blagoslove, zaradi katerih je bila primerna mati za Kristusa in vzor vedenja za kristjane. Ti blagoslovi vključujejo njeno vlogo nove Eve (ki ustreza Kristusovi vlogi novega Adama), njeno brezmadežno spočetje, njeno duhovno materinstvo za vse kristjane in njen vnebohod v nebesa. Vse to ji je bilo dano po božji milosti.

Marijina vloga nove Eve

Ker je nova Eva, se je Marija tako kot novi Adam rodila brez greha. Tako kot sta bila prva Adam in Eva ustvarjena brez greha. Ker je nova Eva, je mati novega človeštva (kristjanov), tako kot je bila prva Eva mati prvega človeštva. Prav tako kot nova Eva deli usodo novega Adama. Medtem ko sta prva Adam in Eva umrla in se vrnila v prah, sta bila nova Adam in Eva telesno obujena v nebesa.

Nekoč bomo vsi ostali brez greha, a Marija kot prototip kristjanov je to milost prejela že prej. Bog jo je osvobodil greha, da bi jo naredil za primerno mater svojemu Sinu.

Še preden sta bila izraza “izvirni greh” in “brezmadežno spočetje” definirana, ju zgodnja besedila nakazujejo. Veliko del omenja, da je Marija brez bolečin rodila Jezusa. In bolečina med porodom je del kazni za izvirni greh (Geneza 3:16). Zato Marija ni mogla biti kaznovana. Po Božji milosti je bila brezgrešna v pričakovanju odrešilne smrti svojega Sina na križu. Zato Cerkev označuje Marijo kot »najodločnejši sad odrešenja« (KKC 508).

Izaijevo vnebovzetje

»Poročilo o otroku se je razširilo onkraj Betlehema. Nekateri pravijo: »Devica Marija je rodila, preden je bila dva meseca poročena. Mnogi pravijo: »Ni rodila; babica ni šla k njej in nismo slišali bolečih krikov.« (Vnebovzetje Izaija 11 [70 n. št.])

Salomonove ode

»Tako je Devica postala mati z velikimi milostmi. In nosila in rodila je Sina, a brez bolečin, ker se to ni zgodilo brez namena. Ni prosila za babico, ker je sprožil porod. Rodila je kot močan mož, z voljo …« (Odes of Solmon 19 [80 AD])

Justin Mučenik

»(Jezus) je iz device postal mož, da bi pot, ki jo je ubral zaradi neposlušnosti, ki jo je spodbudila kača, postala pot, na katero se bo vrnil. Eva, devica in neomadeževana, je prevedla kačino besedo v dejanja in rodila nepokorščino in smrt. Toda Devica Marija je bila deležna vere in veselja, ko ji je angel Gabrijel oznanil veselo novico, da se bo nanjo spustil Gospodov Duh in da jo bo obsenčila moč Najvišjega, zaradi česar se je iz nje rodil svetnik, božji sin. In odgovorila je: »Zgodi se mi po tvoji besedi.« (Lk 1,38) (Dialog z Judom Triponom 100 [155 AD])

Irenej

»Po tem je Devica Marija poslušna, rekoč: »Tukaj je Gospodov služabnik, naj se mi zgodi po tvoji besedi!«. Vendar Eva ni bila poslušna in ko je bila še devica, ni poslušala. Tako kot ona, ki je bila še vedno devica, čeprav je imela Adama za moža – kajti v raju sta bila oba gola, a ju ni bilo sram; kajti, ker so bili nedavno ustvarjeni, niso razumeli procesa ustvarjanja otrok in je bilo potrebno, da so dozoreli, preden so se začeli množiti – postali so neposlušni, ustvarjeni, da povzročijo smrt sebi in celotni človeški rasi; prav tako je bila Marija, zaročena z moškim, a še vedno devica, poslušna, ustvarjena, da bi odrešila sebe in ves človeški rod… Temu primerno je bil vozel Evine nepokorščine razvezan z Marijino poslušnostjo. Kar je devica Eva zvezala v neveri, je Devica Marija razvezala z vero.« (Proti herezijam 3:22:24 [189 AD])

»Gospod se je nato razodel v svojih stvarjenjih in jih vzdrževal po stvarjenjih, ki jih sam podpira. Povezal je neposlušnost, ki se je zgodila v povezavi z drevesom, in poslušnost, ki se je pokazala na drevesu (križu). Poleg tega je bilo treba odstraniti prvotno prevaro – prevaro, s katero je bila zavedena devica Eva (ki se je že poročila z moškim). Da je bilo obrnjeno, je angelova resnica srečno naznanila Devici Mariji (ki je bila tudi zaročena z moškim). Čeprav Eva ni bila poslušna Bogu, je Marija ostala zvesta poslušnosti. Zato je Devica Marija lahko rešiteljica device Eve. Kakor je človeški rod zaradi device padel v suženjstvo smrti, tako se je zaradi device rešil. Deviška neposlušnost je uravnotežena z deviško poslušnostjo. Na enak način je bil greh prvo ustvarjenega človeka poplačan s popravkom Prvorojenca.« (ibid. 5:19:1 [AD 189])

Tertulijan

»In spet, da ne odstopam od lastne razlage imena Adam: Zakaj je Kristusa apostol (Pavel) imenoval Adam, ko pa kot človek ni tega zemeljskega izvora? Razum brani ta sklep, da je Bog popravil podobo človeštva s postopkom, podobnim tistemu, s katerim ga je oropal hudič. Ko je bila Eva še devica, se je prikradla hudičeva beseda, da bi zgradila stavbo smrti. Na enak način je po devici prišla na svet Božja beseda, da bi vzpostavila strukturo življenja. Torej, kar je ta spol uničil, je isti spol obnovil v odrešenje. Eva je zaupala kači; Marija je verjela Gabrijelu. Kar je eden z vero uničil, je drugi z vero popravil.« (Kristusovo telo 7:4 [210 AD]

Psevdo-Melit

»Če bi se torej dalo obuditi z močjo tvoje milosti, se je zdelo prav nam, tvojim služabnikom, da ti, ki si premagal smrt, ki kraljuješ v slavi, dvigneš telo svoje Matere in jo v veselju vzameš s seboj. ti v nebesa. Nato je Odrešenik (Jezus) rekel: »Zgodi se tvoja volja.« (Mimohod Device 16:2-17 [300 AD])

Efrem Sirski

»Ti in tvoja mati sta lepša od drugih, ker na tebi ni nobenega madeža, nobenega madeža na tvoji materi. Kdo od mojih otrok se lahko po lepoti primerja s temi?« (Nisibenske himne 27:8 [AD 361])

Sveti Ambrož

»Marijino življenje naj vam bo opisna podoba devištva. Njeno življenje je kot ogledalo, ki odseva obraz čistosti in obliko kreposti. Tam lahko najdete zgled za svoje življenje, zgled, ki vam pokaže, kaj izboljšati, kaj posnemati, česa se držati.« (The Virgins 2:2:6 [AD 377])

»Prva stvar, ki spodbudi željo po učenju, je veličina učitelja. Kdo je večji (v poučevanju z zgledom) od Matere Božje? Kaj je bolj znanega od nje, ki jo je izbrala sama Slava? Kaj je čistejše od tiste, ki je rodila telo, ne da bi se dotaknila drugega telesa? Zakaj bi govoril o njenih drugih vrlinah?

Bila je devica ne samo v telesu, ampak tudi v umu, kar je pomenilo iskrenost njene brezhibne narave, ki je bila ponižna v srcu, resna v govoru, preudarna v mislih, varčna z besedami, marljiva pri branju, svojega upanja ni zanašala na negotovo bogastvo, ampak pri molitvi ubogih, odločna v delu, skromna v razpravah; ne bo iskala nobenega človeka razen Boga za sodnika svojih misli, ne bo nikogar poškodovala, bo dobre volje do vseh. Kdaj je starše prizadela tudi s pogledom? Kdaj se ni strinjala s sosedi? Kdaj je prezirala nerazumno? Kdaj se je izogibala potrebnim? (enako kot 2:2:7)

»Pridite torej in iščite svoje ovce, ne po svojih služabnikih ali služabnikih, ampak počnite to sami. Dvigni me s telesom in mesom, ki sta padla v Adama. Vzdignite me, ne iz Sare, ampak iz Marije, device ne le nedotaknjene, ampak device, ki jo je milost ustvarila neoporečno, brez vsakega madeža greha.« (Komentar k Psalmu 118:22-30 [AD 387])

Avguštin

»Naš Gospod ni sovražil moških, ker je prevzel podobo moškega, niti ženske, ker je bil rojen iz ženske. Poleg tega obstaja še ena skrivnost: tako kot je smrt prišla k nam po ženi, se nam je po ženi rodilo življenje; medtem ko bo hudiča, poraženega, mučila obe naravi, ženska in moški, kakor se je veselil padca obeh.« (Christian Combat 22:24 [AD 396])

Da je ena ženska hkrati mati in devica, ne samo v duhu, ampak tudi v telesu. V duhu je mati, ne v naši glavi, ki je naš Odrešenik – po katerem smo vsi, tudi ona, upravičeno imenovani ženinovi otroci – očitno pa je mati nas, ki smo skrivnostno Kristusovo Telo, ker je iz ljubezni sodelovala, da bi se verniki, ki so člani poglavarjev, lahko rodili v Cerkvi. V mesu je res mati te same glave. (Sv. Devištvo 6:6 [401 n. št.])

Z izjemo svete Device Marije, o kateri, za Gospodovo čast, ne bi imel popolnoma nobenega dvoma, ko gre za greh – saj vemo, koliko usmiljenja ji je podeljeno za celotno premagovanje greha, ona kdo si je zaslužil spočeti in roditi Njega, v katerem ni bilo greha? – zato pravim, z izjemo Device, če bi lahko zbrali skupaj vse tiste svetnike in svetnike, ko so živeli tukaj, in jih vprašali, ali so brez greha, kakšen bi lahko domnevali, da bi bil njihov odgovor? (Narava in milost) 36:42 [ 415 AD])

Timotej Jeruzalemski

»Zato je Devica do danes nesmrtna, saj jo je tisti, ki je prebival v njej, vzel v nebesa.« (Homilija o Simeonu in Ani [400 po Kristusu])

Sveti Janez, apostol

»Gospod je svoji materi rekel: »Naj se veseli in zadovoljuje tvoje srce, ker ti je vsaka milost in vsak dar dal moj Oče, ki je v nebesih, jaz in Sveti Duh. Vsaka duša, ki kliče tvoje ime, ne bo osramočena, ampak bo našla milost in tolažbo in podporo in zaupanje v svetu, v katerem je zdaj, in v tistem, ki prihaja, v navzočnosti mojega Očeta v nebesih. Zaspanje Marije [400. A.D.])

»In od takrat naprej so vsi vedeli, da je bilo brezmadežno in dragoceno telo preneseno v nebesa.« (Ibid.)

Gregorja iz Toursa

»Potek tega življenja je dopolnila blažena Marija, ki so se ji, ko naj bi bila poklicana s sveta, zbrali vsi apostoli z različnih koncev sveta. In ko so slišali, da bo vzeta s sveta, so ostali pri njej in razmišljali. In glej, prišel je Gospod Jezus s svojimi angeli in vzel njeno dušo, jo dal angelu Mihaelu in se umaknil. Ob koncu dneva pa so apostoli njeno telo položili na nosila in ga položili v grob ter stražili v pričakovanju Gospodovega prihoda. Tedaj jim je spet stal Gospod ob strani; Sveto telo je bilo sprejeto, ukazal ga je na oblaku odnesti v nebesa, kjer se je sedaj ponovno pridružilo duši, se veseli z Gospodovimi izvoljenci in uživa dobro večnosti, ki ne bo nikoli konca.« (Osem knjig čudežev 1,4) [584. AD]).

»Toda Marija, slavna Kristusova Mati, za katero verjamejo, da je bila devica, preden ga je rodila in potem, ko ga je rodila, je bila, kot smo rekli prej, vzeta v nebesa ob spremljavi pesmi angelskih zborov, kjer Gospod pred njo.« (Osem knjig čudežev 1,4) [584. AD]).


Vir: Žena Vrsna

Foto: Getty images/WiroKlyngz

Obj.: HŠ